Методична скарбничка

КНИЖКОВА ІНСТАЛЯЦІЯ – 

НОВА ФОРМА ПОПУЛЯРИЗАЦІЇ ЛІТЕРАТУРИ У МОЛОДІЖНІЙ БІБЛІОТЕЦІ

  1. Зміст презентації:
  2. 1. КНИЖКОВА ІНСТАЛЯЦІЯ – НОВА ФОРМА ПОПУЛЯРИЗАЦІЇ ЛІТЕРАТУРИ У МОЛОДІЖНІЙ БІБЛІОТЕЦІ Патрикей С. А., заступник директора Рівненської ОБМ
  3. 2. Книжкова інсталяція - це просторова композиція створена з книжкових видань, різних матеріалів та форм.
  4. 3. Ціль книжкової інсталяції: створення об’ємної художньої композиції чи трьохмірного середовища в певному просторі.
  5. 4. Книжкова інсталяція спонукає до чогось: поглянути на якусь річ під іншим кутом зору, звернути увагу на якусь проблему, часом, вона просто покликана розважити, вразити чи шокувати - зачепити за живе.
  6. 5. «Пристанок для BOOKROVЕRів»
  7. 6. «Книга & Комп’ютер»
  8. 7. «Борімося! Поборемо!»
  9. 8. «КУБ і дзеркала»
  10. 9. «Параджанов - фойє»
  11. 10. «Рівне - 730»
  12. 11. «DISPLAY - кросинг» «Читай! Формат немає значення!
  13. 12. «DISPLAY - кросинг» «Книжковий BIG-Ben»
  14. 13. Інсталяції до Новорічно- різдвяних свят
  15. 14. «Різдвяне диво»
  16. 15. ДЯКУЮ ЗА УВАГУ! Рівненська обласна бібліотека для молоді http://www.yunilibr.rv.ua http://vk.com/yunilibr https://www.facebook.com/yunilibr
  17. автор : Патрикей С. А., заступник директора Рівненської ОБМ.



Уважаемые коллеги!
Ирина Глик, книжница и путешественница предложила на сайте Barabooka советы библиотекаря: 31 идея, чтобы получить читателя (Гид школьного библиотекаря). 
А к Всемирному дню библиотек БараБука продолжила идею Ирины Глик и подготовила второй выпуск «Гида школьного библиотекаря», в который вошли действенные и проверенные на опыте советы наших читателей - как привлечь детей в библиотеки и к чтению.
Читайте на странице, распространяйте среди коллег, делитесь своим опытом!



Якщо ви з якихось причин не змогли відвідати наш марафон − ви можете переглянути записи всіх вебінарів за посиланням :http://osnova.com.ua/news/615

Як це було або 4 дні марафону у записі:

ДЕНЬ ПЕРШИЙ — спеціальний гість

21 червня 


«ЯК НАСМІЛИТИСЯ ЗМІНИТИ ШКОЛУ ІЗ СЕРЕДИНИ? Створімо алгоритм дій разом…»

Спікер: ГАЛИНА УСАТЕНКО — голова громадської ради при МОН України, доцентка Інституту філології Київського Університету імені Тараса Шевченка

ДЕНЬ ДРУГИЙ — Вебінари від «учителів змін»    

22 червня

Вебінари від фіналістів незалежного педагогічного конкурсу «Спікер року», що відбувається у межах проекту «Global Educational Discovery»www.geddiscovery.net 

№1 10.00 – 10.30 2016 рік англійської мови. Як вчителю долучитися до навчальної програми Європейського Союзу
Спікер: Ломака Вікторія, м. Суми
Для педагогів усіх категорій
 №2 10.45 – 11.15 Інтерактивний стиль навчання за технологією «Кілька мишей»
Спікер: Ільїна Наталія, м. Болград, Одеська обл.
Для педагогів усіх категорій
№3 11.30 – 12.00 Як навчити учнів творити, або Рецепти творчого навчання
Спікер: Лугова Тетяна, м. Маріуполь, Донецька обл.
Для педагогів усіх категорій
№4 12.15 – 12.45 Навчання читання легко. Власна кольорова методика
Спікер: Косар Оксана, м. Чернівці
Для вчителів початкової школи та вихователів ДНЗ
№5 13.00 – 13.30 Хмарні технології на уроках української мови та літератури
Спікер: Коваль Тетяна, м. Миколаїв
Для вчителів мови та літератури
№6 13.45 – 14.45 Креативність як засіб досягнення успіху дитини
Спікер: Даниліна Елла, м. Українськ, Донецька обл.
Для вчителів трудового навчання 
№7 15.00 – 15.45 Освіта, яка змінює світ – світ вчителя, батьків та учнів
Спікер: Піканер Любов, м. Лозова, Харківська обл.
Для педагогів усіх категорій
№8 16.00 – 16.30 Рецепти від «классної» мами. Про спільносправу та клас як родину
Спікер: Федоряка Валентина, с. Трудолюб, Миргородський район, Полтавська обл.
Для класних керівників, заступників директора ЗНЗ з виховної роботи
№9 16.45 – 17.15 Як здобути грант. Підказки для новачків
Спікер: Глазунова Людмила, м. Харків
Для педагогів усіх категорій, адміністрації освітніх закладів


ДЕНЬ ТРЕТІЙ і ЧЕТВЕРТИЙ  — Вебінари від редакторів та авторів ВГ «Основа»         

23 червня

№1 10.00 – 10.30 Как сделать учебник эффективным инструментом учителя и ученика. Какой учебник готовит к жизни?
Спікер: Гришина Інна, директор ВГ «Основа»
Для педагогів усіх категорій
№2 10.45 – 11.15 Подієве навчання
Спікер: Садкіна Вікторія, головний редактор журналу «Педагогічна майстерня» ВГ «Основа»
Для педагогів усіх категорій
№3 11.30 – 12.00 Міжпредметні зв’язки, або Як подружити ліву і праву півкулі
Спікер: Чистякова Ірина, викладач, м. Харків
Для педагогів усіх категорій
№4 12.15 – 12.45 Перевернутий клас
Спікер: Зінкевич Мирослав, ст. викладач Львівського ОІППО
Для педагогів усіх категорій
№5 13.00 – 13.30 Ненудна підготовка до школи
Спікер: Вьюнник Вікторія, педагог з підготовки до школи, авторка розвивальних посібників для дітей та посібників для педагогів
Для вчителів початкової школи та вихователів ДНЗ
№6 13.45 – 14.45 Робота з обдарованими дітьми в сучасній школі
Спікер: Федорець Микола, доктор філософії в галузі освіти, міжнародний експерт, доцент Південноукраїнського НПУ імені К. Д. Ушинського, вчитель вищої категорії, голова Одеського педагогічного товариства
Для педагогів усіх категорій

Матеріали: https://cloud.mail.ru/public/6u4e/a5AbjDk9g

№7 15.00 – 15.30 Від інфографіки до ментальних карт на уроках хімії
Спікер: Гранкіна Тамара, головний редактор журналу «Хімія» ВГ «Основа»
Для вчителів хімії
№8 15.45 – 16.15 Інклюзивна освіта. Уроки толерантності
Спікер: Тарасенко Неллi, кандидат пед. наук, головний редактор журналу «Дитина з особливими потребами. Інклюзивна освіта. Корекційна педагогіка» ВГ «Основа»
Спікер: Рассказова Ольга, доктор пед. наук
Для педагогів усіх категорій
№9 16.30 – 17.00 Онлайн-сервіси для створення дидактичних матеріалів (карточки, кросворди, пазли)
Спікер: Табарчук Ірина, учитель інформатики, м. Харків
Для педагогів усіх категорій
№10 17.30 – 18.00 Можливості використання інтерактивної дошки на різних етапах уроку
Спікер: Морквян Ірина, ст. викладач кафедри інформатики, м. Харків
Для педагогів усіх категорій

 24 червня

№11 10.00 – 10.30 Презентації веб 2.0
Спікер: Соколянська Ірина, керівник проектів «Дистанційна Академія», «Учительський журнал онлайн»
Для педагогів усіх категорій 
№12 10.45 – 11.15 Пласт: удосконалення особистості дитини і дорослого
Спікер: Удич Зоряна, кандидат пед. наук, доцент каф. Педагогіки та менеджменту освіти ТНПУ ім. В. Гнатюка
Для класних керівників, всіх категорій педагогів
№13 11.30 – 12.00 Букслем, буктуб, лонгрид...: популяризуємо книгу і читання у веб-середовищі
Спікер: Глазунова Людмила, член редколегії журналу «Шкільний бібліотекар», заступник директора з наукової роботи Харківської державної наукової бібліотеки імені В. Г. Короленка, кандидат наук із соціальних комунікацій
Для педагогів усіх категорій      
№14 12.15 – 12.45 Конструктор уроку з ігровими технологіями
Спікер: Коновалова Марина, головний редактор журналу «Російська мова в школах України» ВГ «Основа»
Для педагогів усіх категорій      
№15 13.00 – 13.30 Методики та техніки формування ефективного мислення у дітей
Спікер: Тетяна Бондар, к. філос. н., доцент кафедри філософії і економіки освіти Полтавського ОІППО ім. М. В. Остроградського
Для педагогів усіх категорій    
№16 13.45 – 14.15 Критичне оцінювання ресурсів інтернету в навчальній діяльності
Спікер: Дементієвська Ніна, науковий співробітник ІІТЗН НАПН України, м. Київ
Для педагогів усіх категорій     
№17 14.30 – 15.00 Як спілкуватися, щоб тебе чули
Спікер: Пищик Олена, викладач Чернігівського ЦПТО
Для педагогів усіх категорій          
№18 15.15 – 16.15 Неформальні підходи у роботі класного керівника до патріотичного виховання
Спікер: Рябуха Алла, директор школи, м. Глухів
Матеріали та наочність на допомогу класному керівнику
Спікер: Андреєва Вікторія, головний редактор журналу «Класний керівник» ВГ «Основа»
Для класних керівників та заступників директора ЗНЗ з виховної роботи 
№19  16.30 – 17.00 Нетрадиційні форми подолання мовленнєвих порушень у дітей
Спікер: Рібцун Юлія, доктор філософії в галузі педагогіки, ст. науковий співробітник лабораторії логопедії, дипломований психолог, сертифікований психотерапевт
Для логопедів          

 

№20 17.15 – 17.45 Де знайти натхнення? Розвиток творчих здібностей вчителя
Спікер: Юдіна Марія, заст. головного редактора журналу «Педагогічна майстерня» ВГ «Основа»
Для педагогів усіх категорій        

29, 30 та 31 жовтня 2014 року проходив      4-й інтернет-марафон від ВГ "Основа"! 

Ви можете переглянути записи всіх вебінарів за посиланням                 http://osnova.com.ua/news/474

Перелік вебінарів:

Ресурси для мотивації педагога та учня. Гришина Інна Іванівна, директор ВГ “Основа”. Для педпрацівників усіх категорій  -  http://my.webinar.ru/record/381282/
Сучасний урок: проектування, реалізація, аналізФедорець Микола Олександрович,канд.пед.наук, міжнародний експерт Для педпрацівників усіх категорій - http://my.webinar.ru/record/381286/
ЗНО 2015 з математики: чого очікувати? — Маркова Ірина Сергіївна, головний редактор журналу «Математика в школах України» та «Математика в школах України. Позакласна робота» ВГ «Основа». Для вчителів математики  -  http://my.webinar.ru/record/381288/
Інтерактивні вправи на уроках світової літератури.Паращич Валентина В'ячеславівна, вчитель вищої кваліфікаційної категорії, вчитель-методист, відмінник народної освіти, вчитель української мови й літератури, світової літератури ЗОШ I-III ступенів № 1 м. Куп'янська. Для вчителів світової літератури -  http://my.webinar.ru/record/381290/
Новые форматы книг и формы их рекомендации читателям. Глазунова Людмила Володимирівна, член редколегії журналу «Шкільний бібліотекар», заст. директора з наукової роботи Харківської державної наукової бібліотеки ім. В. Г. Короленка». Для вчителів літератури, библіотекарів -http://my.webinar.ru/record/381292/
Интересно ли школьнику на уроках химии. Гранкіна Тамара Михайлівна, головний редактор журналу «Хімія» ВГ «Основа», "Заслужений учитель України", "Відмінник освіти України". Для вчителів хімії - http://my.webinar.ru/record/381294/
Викладання інформатики в 3 класі. Табарчук Ірина Вікторівна, вчитель інформатики в початкових класах Харківського ліцею №89. Для вчителів - http://my.webinar.ru/record/381298/
інформатики
Блоги - як використати для навчання ти спілкуванняТабарчук Ірина Вікторівна, вчитель інформатики в початкових класах Харківського ліцею №89. Для педпрацівників усіх категорій http://my.webinar.ru/record/381300/
Интерактивные технологии преподавания. Коновалова Марина Валентинівна, учитель ХЗОШ №145, вчитель-методист. Для педпрацівників усіх категорій- http://my.webinar.ru/record/381302/
Сучасні підходи до проведення заняття в ДНЗОстапенко Алла Сергіївна, методист Центру громадянського виховання КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти». Для працівників ДНЗ та методистів -  http://my.webinar.ru/record/381304/
Атестація педагогічних працівників. Кононенко Олена Євгенівна Начальнік відділу нормативності та якості освіти Управління освіти і науки Департаменту науки і освіти Для педпрацівників усіх категорій - http://my.webinar.ru/record/381306/
Облачные технологии. Живые презентацииСоколянська Ірина Тимофіївна, керівник проектів «Дистанційна Академія» та «Учительський журнал онлайн». Для педпрацівників усіх категорій - http://my.webinar.ru/record/381308/
Як оцінити успішність сучасних учнів. Садкіна Вікторія Іванівна, головний редактор журналів «Педагогічна майстерня», «Трудове навчання в школах України», «Логопед», «Основи здоров’я». Для педпрацівників усіх категорій - http://my.webinar.ru/record/381310/
Аctivities and communicative activities - what is the difference? Климишина Надія Анатоліївна, керівник англійської програми розвиваючого відпочинку «MagicCamp», головний редактор журналу «Англійська мова. Усе для репетитора» ВГ «Основа». Для викладачів англійської мови - http://my.webinar.ru/record/381312/
Планування і контроль в навчальній роботі з фізвиховання. Лущик Ігор Вікторович, головний редактор журналу «Фізичне виховання в школах України». Для вчителів фізичної культури - http://my.webinar.ru/record/381314/
Як зекономити на оформленні передплати на фахові видання?. Богаєнко Ольга Ігорівна, http://my.webinar.ru/record/381316/ керівник відділу маркетингу та реклами ВГ «Основа». Для педпрацівників усіх категорій
Ідеї правильного відпочинку на роботі і від роботи. Юдіна Марія Володимирівна, головний редактор журналу «Позашкільна освіта». Для педпрацівників усіх категорій - http://my.webinar.ru/record/381318/
Метод проектов с использованием элементов медиаобразования на уроках литературы.Челомбитько Татьяна Леонидовна, учитель-методист, учитель высшей категории. Для учителей литературы - http://my.webinar.ru/record/381320/

1. Методика составления портфолио школьного библиотекаря


Что скажут о тебе другие, коли, ты сам о себе ничего сказать не можешь?

Козьма Прутков

Портфолио - это накопитель достижений. Он отражает динамику нашего профессионального развития, служит формой обсуждения и самооценки результатов работы. Позволяет самостоятельно установить связи между предыдущими и новыми знаниями, умениями, наработками.


Он может включать следующие позиции:

1.   Ф.И.О.

2.   Образование.

3.   Стаж работы в школе.

4.   Повышение квалификации.

5.  Разработки сценариев и планов библиотечных мероприятий: викторин, праздников, утренников и т.п. 

6.   Методические разработки.

7.   Выступления на методических объединениях, педсоветах и др.

8.   Участие в конкурсах.

9.   Отзывы о работе.
10. Публикации.
11. Награды.
12. Размышления на тему. 

Предлагаемый способ организации имеющейся информации о нас, как специалистах, позволяет один раз свести воедино, систематизировать ее (то есть, расположить в определенной логической последовательности), дополнять по мере необходимости и выдавать по первому требованию.


Тематический портфолио может включать:
1.   план (схему);

2.   пояснительную записку, где приводится краткая информация об авторе, форме представления материала (почему в виде «портфолио»?— система, возможность анализировать и представлять);

3.   обоснование темы (предметного курса), свое видение данной темы, каких результатов ожидаете;

4.   программу курса (план урока или уроков, библиотечного занятия);

5.   работы детей (анкеты, тесты, отзывы на проведенный урок, отзывы на литературные произведения, рисунки;

6.   самоанализ проведенной работы;

7.   фактографический материал по теме (список литературы, копии статей, схемы и т.п.);

8.   отзывы коллег, учителей на проведенные занятия;

9.   подведение итогов, определение перспектив.

Тематический портфолио имеет смысл делать, если вы занимаетесь какой-то темой не разово, а постоянно или часто.


ПЕДАГОГІЧНІ ЗАСАДИ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ
ШКІЛЬНОГО БІБЛІОТЕКАРЯ

Інтеграція України до світового співтовариства, її входження в єдиний інформаційний простір передбачає вирішення комплексу проблем, актуальною серед яких є забезпечення відповідного до вимог розвитку суспільства, кваліфікаційного рівня спеціалістів бібліотечно-інформаційної сфери.
Термін «шкільний бібліотекар» вбирає в себе всі термінологічні визначення даного ряду, такі як «педагог-бібліотекар», «інформаційний технолог», «спеціаліст із засобів інформації». Даний термін давно сформований і внутрішньо цілісний. Бібліотечна робота в школі може розглядатися як одна з галузей бібліотечної роботи чи інформаційних розробок, пов’язаних із необхідністю організації розподілу знань. У той же час багато спільного з професією вчителя.
Професійний розвиток шкільного бібліотекаря формується як в освітніх структурах, так і у практичній діяльності. Лише у поєднанні впливів процесу навчання, професійної, наукової та практичної діяльності, що забезпечує запитуваність інтелектуальних зусиль спеціалістів досягається постійний розвиток та удосконалення їхнього інтелекту.
Детально теорію професійного розвитку розвинув Д.Сьюпер, висунувши такі положення:
1.                люди характеризуються здібностями, інтересами і властивостями особистості;
2.                на цій  основі кожна людина підходить до ряду професій, а професія – до ряду індивідів;
3.                залежно від часу та досвіду змінюються як об’єктивні, так і суб’єктивні умови професійного розвитку;
4.                професійний розвиток має ряд послідовних стадій і фаз;
5.                він визначається соціальним станом батьків, особливостями індивідуального розвитку особистості, її професійними можливостями;
6.                на різних стадіях розвитком можна керувати з одного боку, сприяючи формуванню в індивіда інтересів і здібностей, з іншого – підтримуючи його у прагненні випробувати «справжнє життя», а також у розвитку його Я-концепції;
7.                професійний розвиток полягає у розвитку і реалізації Я-концепції;
8.                взаємодія Я-концепції та реальності відбувається за умови програвання і виконання професійних ролей.
Сучасний шкільний бібліотекар покликаний бути носієм загальнолюдських цінностей, мати високу загальну та професійну культуру і водночас уміти опанувати бібліотечні та інформаційні технології.
Використовуючи класифікації Н.В. Кузьміної, можна зробити розподіл шкільних бібліотекарів на різні рівні сформованості професіоналізму:
-                                            вищий – системно-моделююча діяльність та знання (бібліотекар володіє глибокими теоретичними знаннями, уміннями та навичками, необхідними для виконання професійних завдань, активно і творчо реалізує їх у своїй роботі, є генератором ідей, нововведень, запроваджує нові технології бібліотечної роботи, значну увагу приділяє питанням самовдосконалення);
-                                            середній рівень – адаптивний (бібліотекар вибірково володіє знаннями та вміннями, необхідними для здійснення фахової діяльності, частково реалізує їх у своїй діяльності, недостатньо займається питаннями самовдосконалення);
-                                            низький рівень – репродуктивний (бібліотекар має поверхове уявлення про основні засади сучасного бібліотекознавства, його характеризує низький рівень професійних знань та вмінь, не приділяє уваги самовдосконаленню).
Професійне становлення шкільного бібліотекаря тривалий процес, який не має визначеного кінцевого результату у вигляді параметричної моделі.  Орієнтиром тут можуть бути етапні моделі молодого спеціаліста, бібліотекаря, майстра, а майстерність не має меж, тому процес професійного становлення є відкритим відбувається під впливом соціальних умов, практичної діяльності та власної активності.
Показниками рівнів сформованості професіоналізму шкільного бібліотекаря є:
a.     знання теорії та практики бібліотечної роботи;
b.     рівень психолого-педагогічних знань бібліотекаря;
c.      стратегічне прогнозування та планування;
d.     упровадження інноваційних методів та форм роботи;
e.      дотримання положень бібліотечної етики;
f.       творчий підхід до бібліотечної справи;
g.     мотивація до бібліотечної діяльності;
h.     самовдосконалення.
Професіоналізм шкільного  бібліотекаря має структурні складові: професіоналізм знань, професіоналізм спілкування, професіоналізм самовдосконалення.
         Професіоналізм знань – це міра оволодіння бібліотекарем цілісною системою фахових знань.
         Професіоналізм бібліотечного спілкування полягає у володінні бібліотекарем специфічними групами вмінь, необхідних для організації спілкування та формами бібліотечної взаємодії на основі дотримання норм бібліотечної етики. Необхідною умовою професіоналізму спілкування є бібліотечна етика – сукупність норм поведінки бібліотекаря школи, яка відображає особливості його професійно-бібліотечної діяльності.
Професіоналізм самовдосконалення бібліотекаря передбачає: по-перше, професійне самовдосконалення через самоосвіту; по-друге, особистісне самовдосконалення через самовиховання.
Процес професіоналізму шкільних бібліотекарів має будуватися на засадах гуманізації, демократизації навчання і виховання з опорою на особистісні інтереси індивіда через інтеграцію і диференціацію змісту.
Розширення та генералізація інформаційної функції шкільної бібліотеки потребує нового якісного рівня бібліотекаря, його перетворення на бібліотечно-інформаційного фахівця.
Професіоналізм знань шкільного бібліотекаря передбачає його теоретичну підготовку, що включає зміст діяльності, комплектування фондів, надходження і розміщення навчальних джерел, розвиток інформаційних послуг, організація довідково-пошукового апарату, управлінські якості, базові викладацькі навички і досвід ведення роботи в класі. Педагогічні технології обслуговування учнів різного віку потребують від бібліотекаря розуміння своєрідності особистості кожного учня, вивчення його інтересів, потреб, запитів.

 Вміння спілкуватися з читачем
Протягом дня людина може виконувати різні соціальні ролі: мати (батько), син (дочка), чоловік (дружина), водій (пасажир), учень (учитель), глядач, слухач тощо.
В бібліотеці дві соціальні ролі – роль читача (користувача, споживача) та роль бібліотекаря. Відмінність цих ролей зумовлена певними правилами: писаними («Правила користування бібліотекою», «Кодекси етики бібліотекаря», посадові інструкції, законі та інші документи стосовно бібліотечно-бібліографічного обслуговування), та неписаними: моральними та етичними нормами, стереотипною поведінкою, звичками, особистісними характеристиками.
Питання етики бібліотекаря пов’язане з поняттям про соціальну відповідальність щодо обслуговування перед споживачем інформації, відповідальність за збереження і якісне формування фонду, відповідальність бібліотекаря перед суспільством у виховному процесі.
Бібліотека сьогодні розглядається як «центр ідей та інформації» і щоб не виникли етичні проблеми в суспільних відносинах «бібліотека – читач», «бібліотека – плюралізм думок», бібліотекар у своїй роботі не може акцентувати тільки свої переконання і погляди.
Кодекс етики бібліотекаря вимагає протистояти будь-якому (релігійному, політичному, науковому) тиску з боку окремих осіб, груп, партій у плані цензури бібліотечних фондів. Однак, бібліотекарю слід уміло балансувати, коли читач цікавиться літературою про наркотики, вибухівку, суїцид, літературою «для дорослих». Аби не нашкодити психиці юного читача, не завдавати проблем суспільству.
Конфіденційність – ще одне з етичних питань, яке нерідко обговорюється в колах бібліотекарів, науковців, соціологів.
Я працюю в шкільній бібліотеці вже багато років, але й досі не знаю чи маю етичне право категорично відмовити в інформації про коло читання учня його батькам чи вчителю.
Знаю, що в США бібліотекарі не надають такої інформації, тому що вважають: право особи на конфіденційність не обмежується віком. Головне відмовити в цій інформації делікатно або надати її (інформацію) загалом: «читає достатньо», «переважно за програмою» тощо.
На запити керівництва школи про коло читання вчителів не відповідаю і треба віддати належне керівникам – вони ставляться до цього з розумінням.
Професіоналізм шкільного бібліотекаря – це не тільки нові технологічні знання, але й вміння спілкуватися з читачем.
Так, ситуації бувають різними, іноді навіть конфліктними, та встановлення рівноправних партнерських стосунків із читачем – річ абсолютно можлива та бажана за будь-яких умов.
Основний контингент читачів шкільної бібліотеки – діти, і тому доброзичливість, терпіння, тактовність, привітність повинні бути паритетними характеристиками нашої поведінки.
Вміння проаналізувати поведінку юного читача (жести, мову, міміку, позу) дає нам можливість душевно наблизити до себе читача, чи, навіть, розрядити ситуацію за допомогою гумору.
Мова бібліотекаря повинна бути не дуже голосною, безапеляційною. Приказний тон узагалі не допускається.
Працівник бібліотеки повинен намагатися бути приємним у спілкуванні, делікатним, передбачливим, але не нав’язливим; дотримуватися етикету у спілкуванні, піклуватися про зовнішній вигляд, манери, охайність; уміти не помічати вади інших, недоречність у поведінці, одязі, фізичні недоліки, дефекти мовлення.
Бібліотечні працівники у своїй діяльності повинні керуватися високими вимогами етики у складному процесі формування інтелектуального та духовного потенціалу читачів.

Культура мовлення шкільного бібліотекаря –
важливий елемент його професійної майстерності

Основні завдання і напрямки роботи шкільної бібліотеки на сучасному етапі спрямовуються на виховання в учнів інформаційної культури, любові до книги, культури читання, вміння користуватися бібліотекою, а також на забезпечення різноманітного змісту навчального процесу.  Особлива увага приділяється широкій популяризації української літератури, літератури з питань освіти, історії і культури українського народу і поваги до рідної мови, національно-культурних і духовних надбань нашого народу.
У роботі шкільного бібліотекаря важливе місце займає культура мовлення.
Мова – величезне надбання людського суспільства, засіб спілкування.
Спілкування – це обмін інформацією. Досконале володіння мовою, її нормами в процесі мовленнєвої діяльності людини, визначає її культуру мовлення.
Культура мовлення – це наука, що вивчає нормативність мови, її відповідність тим вимогам, що ставляться перед мовою в суспільстві.
Нормативність мови включає такі якості, як точність, чистота, доречність, правильність.
Мові високої культури властиві багатство словника, різноманітність граматичних конструкцій, художня виразність, логічна структурність.
Українська літературна мова, єдина для всієї української нації, є найважливішою формою національної культури.
Шкільна бібліотека – це фундамент освіти і самоосвіти. Вона є найнеобхіднішим помічником учителя, вихователя та учнів у вірному виборі інформації та літератури.
За допомогою культури мовлення, яка є важливим елементом професійної майстерності бібліотекаря, я під час бесід, що є одною із форм індивідуальної роботи, орієнтую учня-читача у виборі необхідних матеріалів. Під час діалогу дізнаюся про читача, його читацькі інтереси та потреби. Коли ми обговорюємо прочитану книгу і в розповіді учня немає логіки, я йому допомагаю правильно побудувати речення, щоб воно мало смислову послідовність. Рекомендую більше читати, щоб розвивалося логічне мислення для правильного висловлювання думок і переказу тексту.
Під час індивідуальних бесід із учнями, слідкую за чистотою мовлення, щоб учні розмовляли чистою літературною мовою, не вживали діалектизми та слова-паразити. Чистота мовлення також залежить від дикції. Деяким учням, навіть старшокласникам, рекомендую читати вголос.
Коли я навчаю учнів користуватися книгою, фондами бібліотеки, її довідковим апаратом, я керуюся правильністю мовлення, вчу учнів уміло будувати речення. Висловлювання повинні бути правильними, тобто послідовними, точними, доречними і виразними.
Точність мовлення передбачає, з одного боку, знання й уживання точних значень слів, речень, що відповідають нормам літературної мови, а з іншого – уміння виражати свої думки так, щоб вони однозначно були сприйняті співрозмовниками.
У поняття культури мови входить мовний етикет. Мовний етикет є тією сукупністю мовних засобів, які регулюють нашу поведінку в процесі мовлення.
Мовний етикет використовується щоденно в мовленні кожної людини. Це найбільш уживані слова і вирази, якими люди звертаються один до одного, виявляючи ввічливість, такт.
За допомогою правил етикету, я виховую в дітях повагу до старших, один до одного, бережливе ставлення до книг, як джерела знань. Під час спілкування з учнями інформую їх, зачитую правила й норми інформаційної культури, які регулюють поведінку учнів у бібліотеці. Під час проведення різних заходів, намагаюся сприяти емоційній розрядці, знімати психологічну напругу.

Духовне обличчя шкільного бібліотекаря

 Сучасна соціокультурна ситуація формування нового устрою української держави на засадах демократизму і соборності інтенсифікує морально-етичні пошуки бібліотечної громадськості в оцінці різноманітних аспектів суспільного життя й бібліотечної практики, і в цей складний час ми все частіше звертаємося до свідомості людини, до моральних цінностей, справедливо сподіваючись на ту духовну силу, яка здатна допомогти утримати суспільство від розрухи і хаосу. І в цьому процесі інтелектуальний та духовний потенціал бібліотекарів є тією основою, яка впливає на формування морального і розумового обличчя епохи.
Будь-яка діяльність не може бути успішною при відсутності деяких загальних етичних норм. Деякі з цих норм виділити дуже легко, вони записані у законів і нормативів. Інші не записані явно, однак чітко розуміються багатьма членами суспільства. Сукупність цих формальних та неформальних норм складає предмет етики. Поведінка, яка не відповідає всім цим стандартам, є неетичною.
Є багато вагомих причин, щоб навчитися етичної поведінки. Можливо, перша із них обумовлена тим фактом, що етика високого рівня – запорука успішної справи.
Бібліотечна етика, як наукова і навчальна дисципліна перебуває в стадії розвитку. Але етичні норми бібліотечної професії, яка має давню історію, закладалися із зародженням даного виду інтелектуальної діяльності, оформлювалися в певні етичні настанови.
Законодавчі акти, етичні кодекси, закони про професійну етику існують і у багатьох країнах світу. Зокрема, кодекс етики Американської бібліотечної асоціації був прийнятий ще у 1939 році й у різні історичні періоди поповнювався новими етичними нормами. Бібліотечні асоціації Британії, Норвегії, Швеції, Данії прийняли загальні для цих країн етичні правила бібліотечної діяльності.
Наша молода країна не є винятком у цьому питанні. 30 травня 1996 року конференцією Української бібліотечної асоціації затверджено «Кодекс етики бібліотекаря». Вперше в Законі України «Про бібліотеки та бібліотечну справу» виділена правова норма, яка забезпечує дотримання бібліотекарем певних етичних норм. Ці положення стосуються також і шкільного бібліотекаря, як дуже важливої складової бібліотечної професії. Шкільний бібліотекар, насамперед, представник своєї установи – школи, ліцею, гімназії, який є центром ідей та інформації.
Професійна мораль бібліотекаря ґрунтується на безпосередньому спілкуванні з людьми, на постійній увазі до інтересів читачів, намаганні найбільш повно задовольнити читацькі запити. Від моральних якостей бібліотекаря залежить не тільки успішна робота бібліотеки, але й розвиток наукового, культурного, духовного потенціалу суспільства.
В багатофункціональній діяльності бібліотекаря береться до уваги не тільки рівень освіти, об’єм спеціальних знань, умінь, навичок, але й моральні якості робітника, під якими розуміють стійкі вияви моральної свідомості в поведінці та вчинках, тут моральний склад займає особливе місце, а іноді він відіграє головну роль у вирішенні професійних задач. В теперішніх умовах особливого значення набувають такі якості шкільного бібліотекаря, як гнучкість мислення, його випереджальний характер, високий професіоналізм, компетентність, заповзятість, комунікабельність, нестандартність вирішення проблем, що виникають.
Важливе значення для професійної компетентності шкільного бібліотекаря має мовна культура, як важливий засіб спілкування з читачами різного віку. Культура мовлення шкільного бібліотекаря – це його духовне обличчя. Вона свідчить про загальний розвиток особистості, про ступінь прилучення її до духовних багатств рідного народу та надбань усього людства. Мова шкільного бібліотекаря має бути не тільки правильною, а й лексично багатою, синтаксично різноманітною. Культура мовлення тісно пов’язана з культурою мислення. Якщо людина ясно, логічно мислить, то й мовлення в неї логічне, ясне. На мою думку, в роботі шкільного бібліотекаря головне і найбільш важливе – любов до дітей. Працюючи з дітьми, шкільний бібліотекар повинен пам’ятати про те, що дитина, підліток знаходиться у розвитку особистості та потребує особистого підходу до себе. Тому кожна дитина, яка приходить до бібліотеки, сприймається як бажаний гість. Єдина реакція бібліотекаря на прохання читача – не роздратовані сит, а радість і задоволення, що є можливість допомогти йому. Але для того щоб надати кваліфіковану допомогу, крім професійних якостей, необхідні знання літератури, історії, педагогіки, психології, риторики.
Для бібліотекаря, який працює з дітьми, важливі функції уваги, рівень настроювання на прийняття та переробку інформації, що надходить, здатність тривалий час зберігати увагу і вміння переключатися з одного виду діяльності на інший.
Під час видачі літератури бібліотекар повинен бути повністю в розпорядженні читача, бути привітним, веселим і зацікавленим співбесідником.
У шкільний бібліотеці має бути атмосфера дружелюбності, довіри, діалогу між читачем і бібліотекарем, який має допомогти читачеві у виборі літератури.
Шкільний бібліотекар добре знає як учителів, так і учнів школи. Вчителі бачать у бібліотеці не тільки пункт видачі книги, інформації, але й місце, де можна відпочити, поговорити з розумним співбесідником, бібліотекарем.
Професійна етика бібліотекаря – тема надзвичайно багатогранна.
Як громадянин і патріот, бібліотекар повинен дотримуватися загальнолюдських принципів моралі, гуманізму, поваг и до особистості, до законів своєї держави.
Бібліотекар мусить тримати слово, поважати право читачів на власну думку, володіти культурою полеміки, поєднуючи логіку і високу повагу до опонента. Він повинен проявити чемність, мужність, лояльність, готовність до компромісів, ініціативу, відповідальність, дисциплінованість, сприяти гармонізації відносин у колективі, бути завжди охайним і чемним, ввічливим і привітним.

Орієнтовний перелік тем для саморозвитку бібліотекаря

1.                Вивчення історії шкільних бібліотек.
2.                Морально-етичні норми спілкування шкільного бібліотекаря з читачами.
3.                Комп'ютеризація шкільних бібліотек.
4.                Проведення Всеукраїнської акції «Живи, книго!» в шкільній бібліотеці.
5.                Книжкові виставки в шкільній бібліотеці.
6.                Масова робота шкільної бібліотеки.
7.                Проведення Всеукраїнського тижня дитячої та юнацької книги в школі.
8.                Сучасні аспекти бібліотечно-бібліографічної освіти школярів.
9.                Формування в учнів основ інформаційної культури.
10.           Довідково-бібліографічний апарат шкільної бібліотеки: пошуки, реалії.
11.     Система забезпечення інформаційних потреб учнів старших класів в шкільній бібліотеці.
12.      Технологія співпраці шкільної бібліотеки з педагогічним колективом щодо формування особистісних якостей учнів.
13.           Розвиток критичного мислення учнів через читання і письмо.
14.           Шкільна бібліотека – соціально-культурний центр у мікрорайоні школи.
15.           Шкільні бібліотечні дитячі об'єднання та гуртки.
16.           Шляхи створення позитивного іміджу сучасної шкільної бібліотеки.
17.           Місце і роль бібліотеки в навчальному процесі і житті школи (в ідеалі та практиці).
18.           Місія шкільної бібліотеки в контексті безперервної освіти.
 


























2 комментария:

  1. Спасибо за информацию! Творческих успехов!!!

    ОтветитьУдалить
  2. Мы очень ценим работу библиотекарей. Библиотекарь специализированной школы № 23 - очень творческая личность. Она никогда не отказывается помочь и ее помощь ощутима. Спасибо за отличную работу.

    ОтветитьУдалить